Ehl-i Bid'at fırkalar ve mezhebler hakkında derli toplu sistematik bir bilgi şeması oluşturmak oldukça zordur
Konu üzerinde hassasiyet gösterilerek incelenmesi ve araştırılması lazımdır
Başlı başına bir alandır
Zira İmamiye dediğimiz mezheb, Hz
Ali (ra)'nin birinci halife, oğlu Hasan ve Hüseyin (ra)'nin Hz
Ali (ra)'den sonra sırasıyla, hilafete gelmesi icabeden vekilleri oldukları hususunda da ittifak etmişler
Ancak bunlardan sonra gelecek halifeler hakkında ihtilafa düşmüşlerdir
Hatta bu hususta yetmişten fazla (70) fırkaya ayrıldıkları söylenilmektedir
Bunlar yalnız İmamiye mezhebindeki fırkalardır
İmam-ı Kurtubi ise şöyle diyor: "Ümmet-i Muhammed (sav)'in içerisinde Fırka-i Naciye'nin dışındaki yetmiş iki (72) fırka şöyle meydana gelmiştir: Bunlar önce kendi aralarında altı büyük fırkaya ayrıldılar
Bu altı fırkada kendi aralarında oniki fırkaya ayrıldı
" 307--Şia'nın kendi içinde yirmi kola (20) ayrıldığı muteber kaynaklarda kayıtlı olduğu yazılıdır
Tüm bu fırkalar üç başlık altında toplanabilir :1- Tafdiliyye
2- Sebbiyye
3- Gulat-ı Şia 308--
Bu gün çevremizdeki Müslüman gençlerde görülen itikadi sorunlar gittikçe büyük boyutlara varmaktadır
Bir kısmı Ehl-i sünnetim diyor, Mutezilenin görüşlerini, Mürcienin görüşlerini, Haricilerin görüşlerini savunuyor
Bir kısmı Ehl-i sünnetim diyor şia'nın görüşlerini savunuyor
Hepsinden karışık Telfik macun! Bu çıkmaz itimatsızlığı güvensizliği de beraberinde getirmektedir
Tabi bunların hepsi tevhidi anlayış çerçevesinde gelişmekte, Kur'an'a yönelme adına yapılmaktadır! Hatta bazı alimlerimiz bu tür düşünce akımlarının Vehhabilik kültüründen kaynaklandığını açıklamaktadırlar
Gençlik büyük bir buhran içindedir
Henüz kendilerine bir kimlik bulamamış kardeşlerimiz vardır
"Ehl-i sünnetin de fıkıh kitaplarında çok hataları vardır, Şia'nın da birçok hatası vardır" diyerek kendilerinin hangi itikadda olduklarını akıllarına dahi getirememektedirler
Bu buhran sistemin verdiği çarpık ve sakat bir din anlayışından kaynaklanan bir buhrandır
Şia'nın bir konudaki çarpık bir görüşünü savunan kardeşlerden birine soralım; "Şia'nın hangi koluna bağlısınız, veya hangi kolunun görüşünü savunuyorsunuz" izah etmesi mümkün değildir? Ehl-i sünnetin pratikteki dört mezhebine tahammül edemeyen bu şaşkınlar, "Mezhebler Tarihi" isimli kitaplara bir baksalar da yalnız, Şia'nın kollarını bir saysalar ve tasnifine çalışsalar
İşte ancak o zaman ayaklarını nereye bastıklarını anlayabilirler
Yine bazı eserlerde Şia'nın dörde ayrıldığı, bazı eserlerde de altıya ayrıldığı görülmektedir

1- Sebeiyye :
2- Keysaniyye : Bu "ırkada kendi içinde beşe ayrılmıştır

3- Zeydiyye : Bu fırkada kendi içinde dörde (4) ayrılmıştır

4- Rafızıyye :
5- İmamiyye : Kendi içinde on beşe (15) ayrılmıştır

6- Gurabiyye
Bazı eserlerde ise Şia'nın Rafıza başlığı altında dörde (4) ayrıldıklarını yazar

Burada konumuz İmamiyye olduğu için Şia'nın diğer fırkalarına ve görüşlerine temas etmeyip yalnız İmamiyyenin bazı görüşlerini aktarmaya çalışacağız

Bazı eserlerde Rafıza başlığı altında İmamiyye işlenmektedir
Bazı eserlerde ise İmamiyye müstakil bir mezbeb olarak işlenmektedir
Şimdi İmamiyyenin İSNA-AŞERÎYYE Fırkasına geçebiliriz
İmamiyye Şiasının en meşhur fırkalarından biri İsna-Aşeriyye'dir
Bunlara Îsna-Âşeriyye denilmesi, Beklenen imamın, İmamlar zinciri içinde on ikincisi olan Muhammed b
Hasan el-Askeri'den dolayıdır
Özetle diğer şia fırkalarından farklı görüşleri:
1-Hz
Peygamber kendisinden sonra Muhammed b
Hasan el-Askeri'nin İmam olacağını kesinlikle bildirmiştir
2-Hasan el-Askeri Serdap'ta babasının evinde ve annesinin gözü önün de gizlenmiş ve halende gizlenmeğe devam etmektedir

3-Sahabe Hz
Peygamberden sonra (sav) İslâm'ı terketmiştir
Çünkü Ebu Bekir (ra)'e biatle Hz
Ali (ra)'ye zulmetmişlerdir
4-Sahabe Kur'an-ı Kerim'de bir çok sureyi, özellikle "Îsna-Aşeriy-ye" denilen " Sûretül-Vilaye"yi gizlemiştir
Onlar küfürle suçladıkları İsmailiyye fırkasından uzak değildirler
5-İnsanların en fazla buğz edilmesi gerekeni, Hz
Peygamber (sav)'den sonra bu ümmetten en hayırlısı olan Hz
Ebu Bekir, Hz
Ömer, Hz
Osman (ra) 'dır
6- Bunlar Batıniyye'de olduğu gibi gizli ve açık şeylerin bulunduğuna da inanırlar
Bu gün İran'da halen bu mezheb geçerlidir
" 309-- Okuyucuların yukarıda da göreceği gibi Şia fırkalarının sayısını kesin olarak sınırlamak oldukça zordur
Zira bir defa hangi başlıklar altında toparlayacağınız açıkça belli değildir
Şia-İmamiyye'nin Kolları başka bir eserde şöyle sıralanmıştır: "İmamiyye mezhebi mensupları Zeydiyye'ye ve Şia'nın taşkınlarına (Gulat-ı Şia'ya) muhalefet etmişlerdir
(Gulat-ı Şia, Şia'nın kafir dediği fırkadır
) İmamiyye mezhebi on beş (15) fırkaya ayrılmıştır

Bunlar:
1-Kamiliyye 2-Muhammediyye
3-Bakiriyye 4-Navusiyye
5-Sumeytiyye 6-Ammariyye
7-İsmailiyye 8-Mubarekiyye
9-Museviyye 10-Ka'iyye
11-Îsna-Aşeriyye ( On iki imamlar) 12-Hişamiyye
13-Zurariyye 14-Yunusiyye
15-Şeytaniyye
Bu bilgiler akaid ulemasından Abdulkahir el-Bağdadi'nin (rha) İmamiyye hakkında verdiği bilgilerdir
" 310-- Dikkat ederseniz bu fırkalar yalnız İmamiye Mezhebine bağlı olan fırkalardır
Bu fırkaların isimleri hususiyle bağlandıkları imamın ismiyle isimlendirilmişlerdir
Bugün İran'da ki resmi mezhep on birinci sırada yer alan İsna-aşeriyye fırkasıdır
Yani Caferiyye mezhebidir
alıntı
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder